ساز ناهمگون رهبر و رئیس جمهور ایران در پیام‌های نوروزی

پیام‌های نوروزی رهبر و رئیس جمهور ایران حاکی از تفاوتی آشکار در ارزیابی سال گذشته خورشیدی و اولویت‌های پیش روی جمهوری اسلامی ایران است.

 

تصویری که آیت‌الله علی خامنه‌ای و حسن روحانی از تلخی‌ها و شیرینی‌های سال گذشته ارائه کرده‌اند به کلی با هم متفاوت است.

حسن روحانی در پیام خود به افزایش تولید کشاورزی، صنعتی و خودکفایی در تولید گندم، رشد ۸ درصدی اقتصاد بعد از ۱۱ سال، رشد تولید و صادرات نفت و گاز اشاره کرده است و گفته: "آنچه در سال گذشته در مهار تورم، در رشد اقتصادی و اشتغال به دست آوردیم، در ۲۵ سال گذشته بی‌نظیر بود."

 

در حالی که آقای روحانی گزارشی از عملکرد اقتصادی دولتش ارائه کرده و دستاوردهای اقتصادی مورد نظرش را در کنار تحولات دیگر زمینه‌ساز "نشاط مردم" دانسته است، آقای خامنه‌ای گفته است اقدام‌های مسئولان در زمینه اقتصادی با انتظارات "فاصله زیادی" داشته است.

رهبر ایران معتقد است "تلخی‌ها و سختی‌ها عمدتا مربوط به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است" و شادی‌های سالی که گذشت به "عزت ملی، امنیت ملی، همت جوانانه در میان ملت ایران و حرکات مومنانه فراگیر" مربوط می‌شود.

آقای خامنه‌ای در پیامش جایگاه بالایی به امنیت ایران داده و گفته است در حالی که "منطقه دچار ناامنی است، ملت ایران بحمدالله در طول سال یک امنیت پایدار را تجربه کرد." در مقابل این تاکید آیت‌الله خامنه‌ای بر تامین امنیت، حسن روحانی گفته است که ضمن تامین امنیت "نباید فضا امنیتی باشد. ما در همه عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی به دنبال این هستیم که فضای امنیتی را کنار بگذاریم."

رهبر ایران راهپیمایی‌های ۲۲ بهمن، روز قدس، حضور در مراسم مذهبی، عزاداری‌های محرم و سفر چند صدهزار نفر ایرانی به کربلا برای مراسم اربعین را جزء "نقاط مثبت و شادی‌آفرین" ذکر کرده است؛ مسائلی که در پیام نوروزی حسن روحانی غایب هستند.

حسن روحانی آتش‌سوزی پلاسکو، حادثه قطار سمنان و مرگ اکبر هاشمی رفسنجانی را از "تلخ‌کامی‌های" سال ۱۳۹۵ دانسته و خطاب به مردم ایران گفته که "با حضور حماسی‌تان در تشییع جنازه‌ها توانستید غم‌ها را بزدایید". این حوادث و تشییع‌جنازه‌های پس از آن در پیام رهبر ایران جایی ندارند.

آقای روحانی در پیام خود جایگاهی محوری به اجرای توافق هسته‌ای و نتایج مثبت آن برای ایران داده، اما آیت‌الله خامنه‌ای هیچ کجای پیامش مستقیما به توافق هسته‌ای و نتایج آن نپرداخته است.

مساله کانونی دیگر در پیام حسن روحانی انتخابات ۱۳۹۶ است. او گفته است که "پیام نوروز برای ما، پیام زدودن کینه‌ها است". اشاره به رفع "کینه" در کنار اشاره به انتخابات می‌تواند یادآور درخواست محمد خاتمی برای "آشتی ملی" باشد، درخواستی که آیت‌الله خامنه‌ای بتندی آن را رد کرد.

فارغ از اینکه می‌شود "زدودن کینه در سال انتخابات" را به دعوت تلاش برای تغییر فضای سیاسی ایران پس از انتخابات و اعتراضات ۱۳۸۸ تعبیر کرد یا نه، تفاوت مهم دیگر پیام‌های نوروزی حسن روحانی و آیت‌الله علی خامنه‌ای در انتخابات ۱۳۹۶ است.

حسن روحانی در آغاز و پایان پیامش به انتخابات پیش رو پرداخته و خواهان "مشارکت حداکثری، رقابت سالم و انتخابات قانونی" شده است، اما انتخابات ۱۳۹۶، با همه اهمیتی که می‌تواند در شکل دادن به سیاست ایران داشته باشد، به کلی در پیام نوروزی رهبر ایران غایب است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای از سال ۱۳۷۶ به این سو، هر سالی که انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شده، در پیام نوروزی‌ اشاره‌ای هم به انتخابات کرده است، البته به جز سال ۱۳۸۸.

 

 



[ سه شنبه 01 فروردین 1396 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه