اساساً من می خواهم بدانم که اگر علائم حیض را نبینم آیا می توانم در وسط دوره ام نماز بخوانم ؟
اقسام زن های حائض به ترتیب زیر می باشند:
مبتدئه: زنی است که نخستین بار حیض می شود.[1]
مضطربه: زنی است که چند ماه خون دیده؛ ولی عادت معینی پیدا نکرده، یا عادتش به هم خورده و عادت منظم تازه ای پیدا نکرده است.[2]
ناسیه[3]: زنی که عادت خود را فراموش کرده است[4].
فرضیه: زنی که به سبب حاملگی و شیردادن به فرزندش، نزدیک دو سال و اندی از عادت پیشین او گذشته، احتمال فراموشی عادتش فراوان است.
وقتیه و عددیه: زنی که وقت و عدد عادتش در هر ماه یکسان است.
وقتیه: زنی که عادتش در هر ماه در یک زمان معین است ولی عددش متفاوت است.
عددیه: زنی که عادتش در هر ماه از نظر عدد روزها یکسان و از نظر زمان متفاوت است.
اما در باره ی راهکار ملاک و تمیز حیض در پایان (با فرضی که خون تا ده روز بند آمده باشد) باید توجه داشت که: اگر خون تا ده روز قطع شود، تمام حیض است و در حکم، فرقی میان اقسام شش گانه حائض نیست، مگر این که [در مقام عمل] برای زنانی که عادت معین دارند و خون دیدن از ایام عادت آنان تجاوز می کند، چون نمی دانند از ده روز تجاوز می کند یا نه، وظیفه ی استظهار دارند. [5]
مساله: استظهار این است که زن، خود را حائض به شمار آورد، به احکام حائض رفتار نموده، عبادت را ترک و از محرمات حائض اجتناب کند تا وضعش روشن شود. البته استظهار درباره ی زنی که عادتش مرتب است و هیچ از نظر عدد تخلف ندارد مشروع نیست. [6]
البته در مقدار استظهار اقوالی است که برای اطلاع بیشتر می توانید مراجعه کنید.[7]
در باره ی وظیفه زن حائض پس از قطع خون در دوران قاعدگی پیش از ده روز، چنین بیان شده است:
چون خون حیض پیش از ده روز بند آید، صوری پدید می آید که حکم هر یک در پایین بیان می گردد: [8]
1. می داند که پاک شده و در باطن هم خون نیست، ( که در این حالت، چهار صورت پیدا می کند):
الف: می داند که تا پیش از تمام شدن ده روز، دوباره خون می بیند؛ بعضی از فقها مانند حضرت امام و حضرت آیة الله خوئی و حضرت آیة الله اراکی و حضرت آیة الله فاضل فرموده اند: روزهای پاک وسط نیز حیض است و بعضی از فقها مانند حضرت آیة الله گلپایگانی و حضرت آیة الله سیستانی و حضرت آیة الله مکارم فرموده اند: باید در ایام پاکی وسط احتیاط کند.
ب: می داند که تا پیش از تمام شدن ده روز دوباره خون نمی بیند: غسل می کند و نماز می گزارد.
ج: احتمال می دهد که تا پیش از تمام شدن ده روز دوباره خون ببیند: غسل می کند و نماز می گزارد.
د: عادتش این بوده که همیشه پیش از تمام شدن ده روز دوباره خون می دیده است: بعضی از فقها مانند حضرت امام فرموده اند: باید بنابر احتیاط واجب میان اعمال شخص طاهر و تروک حائض جمع کند و حضرت آیة الله سیستانی فرموده اند: این عادت در دیدن دوباره اگر موجب علم یا اطمینان شود لازم است میان اعمال شخص طاهر و تروک حائض جمع کند و بعضی از فقها مانند حضرت آیة الله خوئی و حضرت آیة الله اراکی فرموده اند: اگر این عادت بر دیدن دوباره ی خون موجب علم یا اطمینان شود باید کارهای حائض را انجام دهد.
2. علم به پاک شدن ندارد که باید خود را آزمایش کند و پس از آزمایش دو حالت را مشاهده می کند:
الف؛ خود را تمیز می یابد.(مانند صورت قبل است)
ب؛ خود را آلوده می یابد.(2 حالت دارد)
1. عادت معین داشته باشد، که 3 صورت برای آن متصور است:
الف: می داند که تا ده روز به طور حتم قطع می شود: باید صبر کند تا خون قطع شود.
ب: می داند از ده روز می گذرد: زیادی بر ایام عادت را باید استحاضه قرار دهد.
ج: شک دارد که از ده روز می گذرد یا نه؟ وظیفه دارد استظهار کند.
2. عادت معین نداشته است: باید صبر کند تا خونش قطع شود (البته تا ده روز)
در این مرحله توجه به دو مسأله حائز اهمیت است:
مسأله ی اول: روش آزمایش آن است که پس از قطع شدن خون، مقداری پنبه داخل فرج نموده و پس از کمی صبر و خارج نمودن ، اگر تمیز بود حکم به پاک بودن می نماید. [9]
مسأله ی دوم: اگر آزمایش را ترک کند و نماز بخواند نمازش باطل است اگر چه بعد هم بفهمد که پاک بوده است مگر با این که به وظیفه اش رفتار نکرده، توانسته باشد قصد قربت نماید.[10]
برای آگاهی بیشتر به منابع زیر مراجعه کنید:
1. توضیح المسائل مراجع، ج1، صص252 – 295.
2. احکام بانوان، محمد وحیدی، صص67 – 90.
[2] همان، مساله 478 و 494.
[3] به ناسیه (متحیره و ) مضطربه هم گفته اند. در این صورت، مبتدئه را عام گرفته اند که دو فرد دارد:
الف) زنی که نخستین بار حیض دیدن اوست.
ب) زنی که عادت معینی پیدا نکرده است. (مضطربه به معنای اول). العروة الوثقی، ج 1، فی الحیض مساله 8.
[4] توضیح المسائل مراجع، مساله 499.
[5] العروة الوثقی، ج 1، فی الحیض، مساله 17 و 20 و 23.
[6] توضیح المسائل مراجع، زیر مساله 480.
[7] همان، زیر مسأله 480 و 506؛ العروة الوثقی، ج1، فی الحیض، مسأله23.
[8] العروة الوثقی، ج 1، فی احکام الحیض، مساله 23 و 24 و 25؛ توضیح المسائل مراجع، مساله 505 و 506.
[9] العروة الوثقی، ج 1، فی احکم الحیض، مساله 23؛ تحریر الوسیله، ج 1، فی الحیض، مساله 18؛ توضیح المسائل مراجع مساله 506.
[10] العروة الوثقی، ج1، غسل حیض، سؤال157.
[ جمعه 29 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]